KPI – Key Performance Indicators
Key Performance Indicators (KPI) er viktig å kunne, for å måle om kampanjer oppnår suksess eller ikke.
Hva er KPI?
Key Performance Indicators (KPIs) er avgjørende måleparametere i annonsering på sosiale medier som brukes for å evaluere og vurdere suksessen av digitale kampanjer. Sosiale medieplattformer som Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn gir markedsførere muligheten til å målrette, annonsere og engasjere seg med målgruppen sin på en målrettet måte. KPI-er er viktige for å kunne måle effekten av disse kampanjene og identifisere hvilke som fungerer og hvilke som trenger forbedringer.
KPI-er i annonsering på sosiale medier kan variere avhengig av kampanjemål og plattform, men vanlige KPI-er inkluderer rekkevidde, engasjement (slik som likerklikk, kommentarer, delinger), klikkfrekvens (CTR), konverteringsfrekvens, kostnad per konvertering, og avkastning på annonsekronen (ROAS).
Disse KPI-ene gir innsikt i hvordan en sosial mediekampanje utfører seg, og kan brukes til å identifisere hvilke annonser, målgrupper eller budstrategier som gir best resultater. Ved å nøye overvåke og analysere KPI-ene, kan markedsførere justere og optimalisere annonsekampanjene for å oppnå bedre resultater og maksimere avkastningen på investeringen (ROI) i annonsering på sosiale medier.
Hvordan optimalisere Key Performance Indicators
Nøkkelen er å kontinuerlig analysere og optimalisere for å oppnå ønsket resultat. Hva man skal gjøre med disse tallene derimot, er enklere sagt enn gjort. Under går vi gjennom de vanligste KPI-ene, og hvordan man kan forbedre de gjennom små justeringer.
CTR (Klikkfrekvens)
- Optimaliser annonseinnholdet.
Bruk engasjerende innhold og en kraftig CTA (Call to action). - Målgruppe.
Husk å målrette mot riktige personer. Jo mer relevant annonsen er for målgruppen, desto mer sannsynlig er de å klikke på den. - Test ut ulike annonseformat.
- A/B testing.
- Optimaliser budstrategien.
Automatisk budgivning kan hjelpe deg med å øke CTR.
CPC (Kost per klikk)
- Riktig målretting og segmentering.
- Engasjerende annonseinnhold som er relevant.
- Budstrategi.
For eksempel kan du velge en budgivning med lavest kostnad eller mål for verdi. Dette kan senke CPC ved å la Facebook optimalisere budene dine basert på annonsens ytelse. - Budsjettallokering.
Overvåk og juster om nødvending. Øk budsjettet på annonser som har lav CPC, og senk på de som har høy CPC. - A/B testing.
ROAS (Return on ad spend). →
- Annonseinnhold.
Som appellerer til din målgruppe og som oppfordrer til en klar handling. En tydelig og kraftig Call To Action er essensielt. - Konverteringssporing.
Uten denne blir det vanskelig å annonsere. Husk å ha på plass sporing på nettstedet ditt før du begynner annonseringen. Har du ikke sporing innstallert får du svært lite tall å jobbe med for å øke ROAS. - Budstrategi.
Velg riktig i forhold til ditt mål. Du kan velge mål som ROAS, slik at algoritmene optimaliserer budene for å oppnå ønsket ROAS.
- Retargeting.
Nå ut til de som allerede har kjennskap til merkevaren din, eller de som allerede har konvertert. Varmt publikum har ofte en større sannsynlighet for å konvertere og dermed vil også ROAS øke. - Landingsside.
Sørg for at landingssidene du sender trafikk til fra annonser er optimalisert for konverteringer. Ha en klar og tydelig CTA på landingssiden, og sørge for at landingssiden er relevant for annonsen og gir en enkel og brukervennlig konverteringsprosess.
CPA (Kostnad per konvertering)
- Nøyaktig målretting.
- A/B testing.
- Budstrategi.
Velg en budstrategi som er optimalisert for å senke CPA. For eksempel «Konverteringer» eller «Konverteringsverdi» - Kontinuerlig optimalisering. Test ut ulike tekster, bilder, målgruppen for å senke CPA.
- Landingsside bør vær optimalisert for konverteringer.
- Kvalitetsrelevans og annonserangering. Jo høyre disse er desto lavere kan kostnaden per klikk og konvertering bli.
CPM (Kostnad per 1000 visninger)
- Bruk manuell budgivning for å få bedre kontroll på budene dine. Juster budene basert på dataene du får fra kampanjen.
- Du kan også prøve å by på lavere en konkurrentene dine for å senke CPM, men vær forsiktig med dette. Du kan risikere å ikke bli vist i det hele tatt.
Konverteringsfrekvens
- Nøyaktig målretting.
- Engasjerende annonseinnhold.
- A/B testing.
- Landingsside optimalisert for konverteringer.
- Velg riktig budstrategi. For en høy konverteringsfrekvens må man ha så mange konverteringer som mulig. Test ut «maksimer antall konverteringer» og algoritmene vil da optimalisere budene for å få mest mulig konverteringer.
- Retargeting.
Varmt publikum som har kjennskap til dine produkter og tjenester, har en større sannsynlighet for å konvertere.
Frekvens (FREQ)
- Frekvensen er et tall på hvor ofte en person har sett annonsen din. Denne bør helst holde seg under 10. Da unngår du at annonsen til slutt blir tolket som spam.
- Lag heller ny annonse med nytt innhold, hvis den overskrider 10.
Det som er viktig å huske på, er å ikke gjøre alt for mange optimaliseringer samtidig. Gjør du for mye, kan det bli vanskelig å se hvilke tiltak som gir gode resultater. Du kan for eksempel teste ut ulike overskrifter, CTA, bilder eller publikum, men ikke gjør alt på samme tid. Optimaliser innholdet ditt gradvis, slik at du ser hva som gir god effekt.